Nytt tap for Fagerborg i 3. div med 3-2 tap borte mot Skarphedin

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Heller ikke på 4. forsøk ble det noen poeng for Fagerborg i 3. div. Igjen slipper vi inn 3 mål og da er sjansen minimal for å få poeng i 3. div. Vi styrer kampen og skaper mest inntil hjemmelaget scorer 2 raske mål i slutten av 1. omgang. Vi fortsetter å skape store sjanser de første minuttene av 2. omgang, men er ineffektive og før det var gått 5 min gjør vi igjen en kjempebrøler i forsvar og 0-3. Andreas M scorer på corner etter 70 min og Markus på ny døball i det 89 min. Markus får en ny stor sjanse på overtid, men bommer på ballen. Vi er klart best i 2. omgang, men det er målene som teller.

Fagerborgs lag: Niklas- Mads, Andreas M,, Eirik G, Didrik- Markus, Sondre, Andreas S (Jonas- 46. min), Eirik B, Preben (Vedran -75. min)-Noe.

Nytt forsøk på å få vekk smultingen. Andres, Vegard og Haaken som de mest naturlige målscorene borte i tillegg til at Andreas V skadet seg på trening i løpet av uka. Likevel betinget optimisme før kampen mot Skarphedin borte. Laget vi stilte skulle være fysisk robust nok og vi setter også hjemmelaget under press fra start av. Muligens ble de overrasket over at vi stod høyt på dem. Den første store sjansen er det Fagerborg som får. Korner og heading fra Eirik som ble hentet ut fra mål av mann på bakerste stolpe. Fra min posisjon så det ut som ballen var godt over streken. Men linjemann vinker ikke, ingen av våre spillere i nærheten roper på mål til tross for at de som stod nærme også var overbevist om at ballen var inne- og igjen får gutta bevist at snille gutter sjelden får noe gratis på fotballbanen. De neste store sjansene er det igjen Fagerborg som skaper. Først da Noe får dratt seg forbi inne i 16 og litt senere en god avslutningsmulighet for Preben. Vi kjører jevnt og trutt den første halvtimen og ser hakket vassere ut en hjemmelaget. Likevel, 0-1 fikk vi i sekken etter 35 min. En lang ball i bakrom henter vi inn. Laget kommer tilbake, men på retursituasjonen flytter vi ikke bein opp i ballfører like utenfor 16. Han drar seg forbi 1 mann, spiller vegg og kommer helt fri inne foran mål og leverer en klinisk avslutning. Mot spillets gang ligger vi under 1-0. 5 min senere ligger vi under 2-0. Litt det samme scenario. Ikke press på ballfører på midten, forsvaret faller ikke tidsnok og ballen i bakrom blir fanget opp av spissen som igjen er klinisk.

2. omgang starter vi aggressivt. Allerede etter 2 minutter kommer den første store sjansen, men Noe får ikke avsluttet raskt nok og bare korner som resultat. På korneren redder Skarphedin på streken, før Bakka blir frispilt foran mål på 5 meteren på det neste angrepet. Avslutningen treffer keeper. Minutter etter legger Didrik ut på et kjemperaid, dribler 3-4 mann men slipper aldri fra seg ball før alle Fagerborg bevegelser var stoppet opp og pasningen går til en Skarphedin spiller som setter i gang en kontring. Eirik G fanger opp kontringen, men avklarerer ikke og blir så taklet. Skarphedin kan fortsette kontringen og lager dermed 3-0. Et håpløst utgangspunkt for de siste 40 minuttene, men et scenario vi selv skaper med svake taktiske valg og naivt spill.

Uansett, gutta skal ha kred for å stå kampen ut. Vi fortsetter ( med noen få perioder som unntak) å være det beste laget. Jonas kom stadig vekk rundt på kant med gode innlegg og Bakka misset nok en gylden mulighet på en av dem. Først på korner i det 69. minutt reduserer Andreas M på korner. Sondre hadde et langskudd som så vidt ble reddet av hjemmelagets keeper. I det 89. minutt setter Markus inn 2-3 på en korner-retur og på overtid fikk vi nok et stor sjanse på en korner, men denne gangen bommet Markus på ballen.

Forferdelig surt å ikke få med seg noe fra denne kampen- det hadde vi fortjent. I utgangspunktet er det vanskelig å ta poeng borte mot Skarphedin, men vi burde ha fått med oss noe herfra. Vi jobber bra, skaper flere sjanser enn hjemmelaget på råfysikk, men viser samtidig innimellom at overgangen fra komfortable 4. div til en spisset 3. div ligger i en mengde små detaljer som vi ennå ikke har helt på rett nivå (konsentrasjon 90 min, taktiske valg og kliniske avslutninger). 22 kamper igjen- vi begynner å nærme oss slutten på begynnelsen av sesongen- og fortsatt en uendelighet av poeng og dueller som skal kjempes for de neste 6 månedene.

02.05.2015