Også på 3. forsøket i 3. div ble det tap 3-0 hjemme mot FK Tønsberg

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Fagerborg var i utgangspunktet levnet liten sjanse av bookmakerne hjemme mot den store seriefavoritten FK Tønsberg. Vi taper da også fortjent 3-0 til slutt etter å ha ligget under 1-0 etter 1. omgang. Likevel, vi viser stigning i spillet vårt, står kampen bedre og er sånn noenlunde med på det gode tempoet på Tørtebergs store flater. Tønsberg var ikke like gode som Asker, men de fleste lagene i avdelinga kommer likevel til å få det svært tøft mot dem.

Fagerborgs lag: Niklas- Didrik, Andreas M, Eirik G, Markus- Vedran (Tom Ø- 73. min, Eirik B, Andreas S (Jan Remi- 85. min), Andreas V, Preben (Lars J- 62. min).

Ingen lett oppgave i 3. serierunde å få skrapt til seg noen poeng. FK Tønsberg satser igjen knallhardt på opprykk med 4 millioner i budsjett mot nyopprykkede Fagerborg (200.000 i budsjett) som nå i starten først og fremst trener på å tilpasse seg nivået. Taktikken var da også klar. Ligge tett med korte avstander og ta overgangene seriøst med stor fart. Tønsberg viser seg likevel ganske raskt kapable til å finne åpningene på Norges største kunstgress bane og sjansene kom med jevne mellomrom det første kvarteret. I denne perioden sleit vi med å finne god nok dybde mellom 1. forsvarer ( den som skulle ha støtt på ballfører) og 2. forsvarer (sikringen) og ballen gikk mellom forsvarerne i bakrom (som dog var lite). Utover i omgangen red vi av stormen og fikk noen overganger. En frisk Vegard utfordret Tønsbergs bakrom og med litt raskere fremspill hadde vi fått noen meger gode muligheter. Sannsynligvis ble vi etter 22 min snytt for et straffe da først Vegard gikk i bakken før Preben klart nok ble felt inne 16 da han spilte seg mellom 2 Tønsberg forsvarere. Det hadde vært lite å si på et straffespark i riktig retning for en gangs skyld. I det 40. minutt sprakk nullen. Tønsberg spilte seg fri på vår venstre side etter et leit balltap og deres venstrekant kom først på innlegget. 0-1 til pause føltes surt, men neppe ufortjent etter en rekke kvalifiserte redninger av Niklas i mål i løpet av omgangen.

I 2. omgang står Tønsberg enda høyere med aggresivt press uten av vi helt skjønner tidlig nok at da er det lurt å løfte ballen over de 4-5 mennene som presser langt inn på vår banehalvdel. Allerede etter 4 minutter blir det 2-0. En ball går gjennom hele feltet og treffer en litt uoppmerksom Preben der avklareringen først går i vår bakerste stolpe før returen blir ekspedert i mål av Tønsberg. Enda 6-7 minutter etter får Tønsberg et straffe etter at Eirik G reiv ned en av deres menn inne i feltet. Den reddet like godt en meget god Niklas i mål. Noen minutter etter ble det likevel 3-0, etter en duell i midtforsvaret og litt slapp sikringsjobb i nedslagsfeltet gav Tønsberg gode arbeidsvilkår på returen. Vi setter inn Lars J for å true bakrom mer og jager forsåvidt en redusering helhjerta nok. Tønsberg benytter sjansen og skaper en god del gode overganger som vi med lange ben og sikksak forsvar ofte i siste liten klarer å avverge flere baklengs. Det ender dermed 0-3.

Fortsatt mye vi kan jobbe med i struktur og valg. Vi er ikke flinke nok til å bruke kanter tidlig og presser for mye inn i midten selv på gode overgangsmuligheter. Det er fortsatt alt for mange som bruker for lang tid på omstilling fra 1 situasjon til den neste, og enkelte som innimellom melder seg ut når ikke ballen kommer som ønsket. Likevel, lagmessig ser det bedre ut. Vi står hele kampen. Baklengsene gjorde at vi måtte frem og skapte gode arbeidsvilkår for Tønsberg- defensivt så det derfor ikke trygt ut. Spesielt Andreas S og Vegard viste gode prestasjoner og så friske ut i beina. Niklas viste også at han er en matchvinner.

Fortsetter vi å jobbe hardt vil poengene komme!

28.04.2015