Ny sterk borteseier mot Vollen med 5-2

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Fagerborg tok 3 nye viktige poeng med en 5-2 seier borte mot Vollen. Resultatet lyver, dette var en jevn, tøff og innsatsfylt kamp fra start til slutt som kunne ha vippet begge veier. Hjemmelaget ledet 2-1 (Jan -Remi etter korner) til pause der de alt i alt var klart best med stor innsats, høy intensitet og entusiasme i spillet sitt. Vi henter oss inn i 2. omgang, utlikner ganske tidlig på en korner (Andreas M)og kontrer inn 3-2 midtveis (Wold). Vollen jager utlikning derfra og ut, og er nærme et mål før vi dreper kampen 5 min før slutt med et nytt mønsterangrep (Lars J). Andres gjør også 5-2 før dommeren blåser av kampen.

Fagerborgs lag: Jakob-Mads, Andreas M, Eirik G, Wold-Kim, Andreas S, Eirik B, Sondre- Lars J, Jan Remi. Innbyttere: Vedran, Kristoffer, Andres og Markus.

Ny vanskelig bortekamp mot et Vollen som er forsterket etter sommeren. Petter og Vegard E (som vi har brukt på topp etter at Lars Kise forsvant til Asker) var utilgjengelige og vi måtte igjen tenke nytt. I startoppstillingen var det også bare 3 mann som klarte å finne frem til forrige ukes 2 treninger, 3 mann som klarte 1 trening og hele 5 mann som hadde andre viktigere ting å gjøre enn Fagerborgtreninger på ugunstige tidspunkter. Etter noen år i bransjen vet man at DET blir man før eller senere straffet for. Uansett, 4-4-2 som startoppstilling.

De første 5-6 minuttene har vi god kontroll og styrer delvis ting. Plutselig mister vi konsentrasjonen og en støttepasning fra Wold (som ikke hadde orientert seg) gikk rett i beina til Vollens spiss Boni som enkelt alene med keeper kan trille ballen i siden. Etter dette mister vi grepet på kampen og Vollen så ut som de hadde fått en skikkelig vitamininnsprøyting. De kliner til i duellene, holder høy intensitet, utfordrer oss på kantene og vinner dueller. 3. divisjons tempoet var vi ikke klare for og i denne fasen sleit vi med å holde følge. Etter ca. 20 min er vi likevel ajour, en litt dårlig korner blir flikket videre inn i feltet der Jan Remi plukker den opp og dunker den inn til 1-1. Det er lov å være effektive. Resten av omgangen blir vi presset på defensiven. 10 min før pause blir det 2-1 til hjemmelaget. Et skudd mot mål går rett i beina på en Vollenspiller som viser gode ferdigheter med å legge den til rette på 1 touch og alene med keeper gjør han ingen feil. Her gjør vi 2 kardinalfeil: alle kikker på ball uten å se på spillet rundt seg, og vi rykker ikke kollektivt ut fra egen 16 meter i det ballen i første omgang ble avklart. Og ble straffet for sløvheten...

1-2 til pause. Vi legger om til 4-3-3. Setter presset høyere opp i visshet om at hjemmelagets intensitet vanskelig ville kunne opprettholdes utover i 2. omgang. Igjen scorer vi tidlig på en korner og motbeviser nok en gang at statistikken som viser at korner ikke er mål (i motsetning til hypotesen), ikke stemmer for oss. Andreas var høyest igjen. Midtveis får vi så den gode kontringsmuligheten som vi vet er vond å demme opp for. Ball i lengderetning på Lars J på høyre kant, tidlig legg inn i midten der Wold kom i hundre og 3-2 ble satt sikkert inn. Sikkert litt digg med tanke på første baklengs. Stor fart, få touch og klinisk avslutning. Bedre kan det ikke gjøres. Vollen bruker noen minutter på å summe seg, men begynner så å skape noen sjanser. 1 frispilling og alene med keeper, men der Jakob er rutinert og står på beina og venter på avslutningen. 2 ganger redder vi omtrent på streken, før vi 5 minutter før slutt igjen fikk vist spisskompetansen vår. Denne gangen var det Wold som dro seg forbi på venstrekant etter frispilling i bakrom fra Kristoffer- og Lars J som satte ballen klinisk i kassa og dermed drepte en kamp som i høyeste grad hadde vært levende. Et knust hjemmelag som hadde fått utrolig dårlig betalt for hard jobbing, måtte også se at Andrés satte punktum med 5-2 i et siste spilleminuttet.

Denne type kamper med høy intenstitet og god kvalitet er de deiligste å vinne. Dette Vollen laget er det beste laget vi har møtt i år i avdelinga og den kampen hvor vi har blitt utfordret mest på tempo og duellspill. For første gang i år vinner vi ikke sjansestatistikken (glemmer da den første Oppegårdkampen), men er dødelige effektive og viser stor vinnervilje i 2. omgang. Selv om ikke alt spill er like genialt jobbes det hardt, vi er gode i forsvar og viser igjen de x-faktorene som avgjør de jevne kampene. Vollen er nok nå ute av opprykksdansen, men kan sikkert finne motivasjon i å sikre en 3. plass som garanterer NM-spill i 2015.

03.09.2014