Ny seier på Frogner stadion mot Oppegård 2-0

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Av Ragnar Puntervold

Fagerborg dro i land en ny seier på Frogner stadion tirsdag kveld med et tidlig (Lars J 18 min) og et sent mål (Petter 90 min). Hjemmelaget var klart best dog uten å overbevise på noen seom helst måte. Det høye presset ble oppjaget og stresset, og med sola midt i fleisen i hele første omgang var det tilbake til gamle synder med bang og kræsj fotball. Vi jobber bra hele veien, scorer 2 fine mål og bortelaget skaper absolutt ingen målsjanser på oss bortsett fra den vi gav dem helt på slutten. Likevel, her var det liten sammenheng mellom pasning og løp og selv om vi rullet opp mange muligheter var nøyaktigheten såpass dårlig at sjansene forsvant på neste siste eller siste touch. 3 poeng er dog viktige på en dårlig dag.

Fagerborgs lag: Jakob- Mads, Andreas M, Eirik G, Vedran-Kristoffer, Andreas S, Eirik B- Lars J, Vegard, Jan Remo. Innbyttere: Wold, Petter, Sondre, Kim og Andres.

Vi gjør 6 bytter fra Rilindja kampen og setter inn friske bein for å sette press på et lett aldrende Oppegård lag. Det lykkes vi bare måtelig med. Vi blir ikke helhjerta nok i presset og er for lette å vende bort 1 mot 1. Vi oppnår likevel å ha et visst tempo på spillet og over tid burde det være nok til å knekke bortelaget. Sjansene lot vente på seg, men etter 18 min satt ballen i nota. Fint var målet også. Vegard ble spilt opp på hjørnet av 16 og header ballen i motsatt retning i bakrom der Lars J allerede var på vei inn og alene med keeper stod det 1-0. Til tross for målet ble resten av omgangen også oppjaget og stresset- Lars J kom seg ofte forbi på høyrekant, men med lite bakrom å jobbe i foran mål for spiss og med litt får dårlig påfylling med folk bakfra ble det mye nesten store sjanser ut av det. Oppegård prøvde på overganger klarte også nesten å skape en sjanse i løpet av 45 minutter men ble stoppet før avslutning. Sekunder før pause fikk Jan Remi sjansen alene med keeper men avslutningen gikk rett på målmann.

2. omgang har vi også god kontroll og skaper gode muligheter innimellom, men igjen var det "noe" som ikke stemte enten i ballavlevering eller i gode løp foran mål. Vi presset jevnt på, dog uten det helt store trøkket og et baktungt Oppegård lag så etter hvert muligheten for stjele med seg et poeng. Farlige var de ikke, men et lag som dunker på uten å score mål blir som regel straffet- og den følelsen snek seg også etter hvert inn. 10 min igjen rotet Eirik vekk ballen til deres spiss, men avslutningen gikk utenfor. De siste 5 min setter vi inn Andres og da Oppegård i tillegg legger om til 3 bak åpnet det seg opp. Andres åpnet opp resten av forsvaret deres 3 ganger, med enkle finter (og ikke spille ball på første bevegelse) og sekunder før slutt ble Petter spilt alene igjennom og 2-0. Absolutt fortjent, men her kunne vi ha blitt straffet.

Med en lav sol rett i fleisen i hele 1. omgang var det vanskelige forhold. Muligens var dette forklaringen for at det hver eneste gang ble brukt 4 touch i den bakre 4 før man hadde kontroll på ball. Flyt fikk vi ikke i spillet og dårlig tempo passet Oppegård best. Litt skuffende at vi ikke har mer ro på kula og i liten grad forholder oss til hverandre offensivt. Vi går i de samme romma stadig vekk og setter ofte ned farta i det vi skal drible mann- en drømmesituasjon for gamle backer som ikke liker å løpe hjemover. Men, men, noen ganger klaffer det ikke- og vi får bare øve mer til neste kamp.

27.08.2014