2-1 seier hjemme mot Vollen

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Mai 2015

Fagerborg vinner til slutt 2-1 hjemme mot Vollen. Vi får en god start på kampen og leder 2-0 etter 12 min. Begge med Lars K. Vi ser absolutt ut til å være nærmere 3-0, før Vollen til slutt får et skudd fra 16 som endrer retning og 2-1 midtveis i omgangen. Vi detter litt sammen etter dette og Vollen ypper seg på døballer selv om vi fortsatt skaper flest sjanser. I 2. omgang trykker vi på for å drepe kampen, gode muligheter blir spolert og på slutten får Vollen 2-3 fete sjanser da vi legger oss bakpå etter å ha blitt redusert til 10 mann. Vi unngår dog å tape 2 poeng i en kamp der Fagerborg burde ha drept kampen allerede i 1. omgang.

Fagerborgs lag: Jakob- Lars J, Andreas M, Eirik G, Erik- Eirik B, Kim, Andres- Vegard E- Lars K, Wold. Innbyttere: Christer, Preben og Andreas S.

En del folk tilbake og en tent gjeng etter fadesen mot Oppegård. Vi starter også friskt. Allerede etter 5 min får vi 1-0 etter at Andres kipper en ball over forsvaret og Lars K løper igjennom og lobber ballen i mål. Minutter etter er det Vegard som får en stor mulighet, men keeper får en fot på ballen. Etter 12 min er det Andreas sin tur til å spille Lars K igjennom og 2-0. Bortelaget virket rystet og fikk til fint lite. Etter denne kanonstarten slapper vi av på gasspedalen og gradvis begynner vi å slurve med de små tingene. En rekke tekniske feil på vår høyre side og dårlig konsentrasjon gir plutselig Vollen en mulighet til å avslutte fra skrå 16. Ballen er på vei på utsiden av mål, men endrer retning via en av våre forsvarere og sniker seg inn nede ved stanga. Vollen, som så langt hadde sett meget svake ut, fikk påfyll av energi og så plutselig ut som et lag som kunne score på oss. Vi skaper fortsatt noen sjanser på slutten av omgangen, men 2-1 til pause. Kollektiv irritasjon i garderoben over å ha gitt fra oss initiativet og for ikke å ha holdt oppe tempoet. Vi trøkker på i 2. omgang og skaper mange gode muligheter. Avslutningene er dog ikke finjusterte og de fleste sniker seg på utsiden eller over målet. Vollen skaper ingenting den første halvtimen, men det siste kvarteret kommer de til 2-3 gode sjanser som ender rett på mål eller vi klarer i siste liten å reparere. Eirik B får 10 min før slutt sitt 2. gule kort etter 2 lysegule forseelser midt på banen og med 10 mann blir det hektisk på slutten selv om vi likevel kommer nærmest mål da Preben lobber en ball i tverleggern da han ser keeper på mellomdistanse. Til slutt var det 3 poeng som gledet, og undertegnede får da søke trøst i sine egne ord om at de fleste fotballkamper stort sett er hverdagskamper der marginer, hard jobbing og litt større kvaliteter til slutt avgjør jevne bataljer. 3 kamper på 8 dager til tross, den kollektive energien, intensiteten og konsentrasjonen ble alt for raskt borte. Her hadde vi en god anledning til å sette et bortelag, med klare defensive svakheter, på plass. Vi gjør mye riktig, Vegard E og Erik i klar positiv bedring. Kim slipper ball riktig og tidlig. Forsvaret veldig stødig, før det glipper noe på slutten. Fremover er vi mer ukonsentrerte og passive med mye å gå på. De neste ukene håper jeg flere får anledning til å prioritere 2 fotballøkter i uka. Det burde være minimum og en skrantende selvtillit med ball og valg blir ikke bedre når fotballtreningene ikke blir prioritert(3 mann fra 11eren på trening søndag- mer regel enn unntak). Dette må gruppa klare å justere inn slik at vi kommer nærmere potensialet vi har i laget.

Av Ragnar Puntervold.
28.05.2014