05.06.07 - Årets første seier i 3. div kom på det 7. forsøket borte mot Røa

Postet av Fagerborg Ballklub den 5. Jun 2007

Endelig hadde 3.div laget også marginene på sin side etter at Røa ble slått 3-2 på bortebane 4. juni. Det ble en slitekamp med 70 min med bare 10 mann. I 1. omgang skaper vi mange store sjanser mens Røa kommer til på kontringer. I 2. omgang er bildet snudd opp ned- men vi drar det i land til slutt. Målene våre var av det delikate slaget.

Fagerborgs lag: Alex- Ragnar, Kenneth B, Rune S, Trygve- Espen, Mejid, Rune K- Andreas, Frode, Svein Ivar. Innbyttere: Kristian, Carl.

Vi la ut i høyt press denne varme juni kvelden. Tempoet var moderat og det var vi som fikk den første sjansen. Skuddet til Rune fra spiss vinkel var nærme. Vi skaper raskt noen sjanser med kombinasjoner på venstrekanten vår men alene med keeper sliter vi fælt med å treffe mellom stengene. Røa har noen visitter fremover på kontringer der forsvaret slet fælt med å henge med på farta (noen seige bein trenger lengre oppvarming en andre). Etter 8 min ble vi snytt for et klart straffe da Svein Ivar ble lagt i bakken da han var i gjennom. Dommeren velger å overse forseelsen og snyter oss dermed for et klart straffe og et rødt kort til Røaforsvareren. 2 min senere scorer Røa på en gjennomløping på vår venstreside. Vi fortsetter å kjøre kampen og skaper jevnt og trutt gode muligheter.

Etter 20 min blir vi redusert til 10 mann. Rune skal som bakerste mann dempe en ball på brystet, ballen treffer i stedet overarmen. Dommeren dømmer frispark og direkte rødt kort. Kriteriene for direkte rødt kort på den slags type forseelser bør vel være: a) viljehands OG b) at du frarøver motstanderen en klar målsjanse.  En smule strengt dømt ja. Uansett, 5 min senere utlikner Andreas fra skrå vinkel. Først gjennvinner han ballen høyt oppe, og innlegget fra meget skrå vinkel blir en perfekt lobb over keeper og ballen daler ned i motsatt hjørne. Et meget pent mål. Til tross for 1 mann mindre er det Fagerborg som kjører resten av omgangen med noen farlige visitter fra Røa. 2-1 målet vårt var en perle av det klassiske slaget. Undertegnede plukker opp en avklaring på 40 meter. Forserer lynraskt (tatt i betraktning 38 år) 10 meter med mann i ryggen. Fra 30 meter blir så skuddet avfyrt og med litt Roberto Carlos flaking på veien daler ballen til slutt ned i borte vinkel. Når årets mål skal kåres i oktober kommer juryen til å få store problemer med å se bort i fra dette målet (til tross for habilitetsregler). 1 min senere var det pause.

De første 20 min av 2. omgang har vi god defensiv kontroll og med større presisjon hadde vi kontret Røa i senk. Det var vanskelig å se hvem som var 1 mann mindre i denne perioden. I det 25. min går vi opp til 3-1 etter en kontring der Kristian gjør det meste selv. Nok et fint mål.

Etter dette gir vi fra oss initiativet og med mange slitne bein begynner Røa å produsere en rekke store sjanser. Heldigvis har vi endelig marginene på vår side og deres avslutninger stryker enten 10 cm over eller på siden av målet. 6 min før slutt scorer de likevel 2-3 målet på en gjennomløping på vår venstre side. Med iherdig jobbing ror vi likevel i land årets første 3 poenger på en bane der vi stort sett har hatt som tradisjon å spille uavgjort. La oss håpe dette er første stikk i snuoperasjonen. Poengene får vi på helhjerta jobbing (+ noen fine mål da)!