03.09 - Nesodden2 - Fagerborg2 4-2

Postet av Fagerborg Ballklub den 4. Sep 2009

God innsats mot opprykksfavorittene fra Nesodden!

Les Puntervolds MEGET utfyllende kampreferat:
Fagerborgs reservepregede reservelag uten reserver (dvs. 11 mann inkludert Hesjadalen) dro torsdag kveld ut i de dype skoger på den ukjente halvøya Nesoddtangen for å kjempe for B-lagets 5. strake seier. Via moderne verktøy som GPS klarte vi omsider å finne frem på de gjengrodde stier som førte til det opprykksjagende hjemmelagets hjemmearena. Forøvrig et flott anlegg til tross for manglende toalettpapir på toalettene! Men så kommer jo også vi fra byen da!

Det store stridstemaet før kampen var hvem som skulle stå i mål. Undertegnede påtok seg oppgaven til unison akklamasjon.

Kampen skulle vise seg å bli alt annet enn kjedelig. Den inneholdt alt en fotballkamp skal ha. I flommende flomlys og i stormende regnvær var alt lagt til rette for en fartsfylt thriller ala tidligere høstlige championsleague-kamper. Mange spetakulære mål. Kontroversielle dommeravgjørelser, feilaktige ikke-annulerte offsidemål, offside feilaktige annulerte mål, 2 feilaktige straffer i tillegg til feilaktig ikke idømt straffespark. For å ikke snakke om sugende sklitaklinger, gule kort, protester, høyt (5.div) tempo og strålende enkeltmannsprestasjoner gav en uforglemmelig ramme rundt denne prestisjetunge og viktige kampen.

Kampen startet litt trått. Vi lå under 2-0 etter ca 8 min. Det første målet var en gedigen offside. Det andre var en gjennomløpning og alene-med-keeper-situasjon. Undertegnede leste situasjonen korrekt, men tigerspranget ned i hjørnet for å hente ballen uteble pga av feil skovalg på det såpeglatte underlaget. Onde tunger ville ha det til at jeg bare datt og slo skuldra mi, men forklaringen på det tunge fallet ser dere over. Resten av omgangen kjørte Fagerborg løpet - spilte bra, skapte sjanser, men fikk den ikke inn. Nesodden2 hadde noen heftige kontringer, men etter den fatale innledningen hadde undertegnede retter på linsene og stengt buret.

2.omgang begynte også bra. Uheldigvis skulle Nesodden gå opp til 3-0 allerede etter 5 minutter. Spissen ble spilt fri etter en kontring, alene med en rådvill keeper (min 3. kamp i mål i løpet av mine 40 år) skulle han bare runde rundingsbøya (trodde jyplingen), men med et kattemykt tigersprang var undertegnede med dødsforakt nede i beina og fistet ballen vekk. Spissen klarte dog å nå den igjen før den gikk over dødlinja, halvt ihjelslått og med skuldra ute av ledd karret jeg meg tilbake i mål. Det ble mye klabb og babb, skudd, blokkeringer og til slutt dømte dommern straffe. Espen Molund blokkerte et skudd med ryggen sin og det mente dommern er feil når du samtidig løfter armene. Med tanke på alle de rare straffe-hands-situasjonene i eliteserien er det kanskje ikke så rart at reglene tolkes ulikt fra dag til dag, men første bud er vel i det minste at ballen treffer hånda?? Vel vel, justismord får man ikke gjort noe med. Og gult kort på unødvendige protester holder vi oss for gode til!

Straffen ble satt til høyre side for undertegnede. Taktikken med å stå mest mulig rett i mål hadde så langt lyktes bra, men spirrevippen viste ingen respekt, tok ingen Zinedane Zinedine og dermed stod det 3-0 til hjemmelaget. Så urettferdig kan faktisk livet være! Fagerborg brukte de neste 10 minuttene effektivt til å bearbeide sorgen. Noen fete sjanser ble produsert, men gjennombruddet kom ikke før i det 17.minutt. Et perfekt kalibrert utspark (dagens eneste! Håpløst av hjemmelaget å stille med Nike-baller når våre adidas-baller var tilgjengelige - det er i hvertfall mulig å sparke til dem på en fruktbar måte) havnet hos Kristian Grimsby som løp fra rubb og stubb og reduserte til 3-1!

Ett rystet hjemmelag ble deretter drevet på defensiven av Fagerborgs agressive blodhunder anført av Hallvar "no nonsense - gi meg ballen driv" og Eirik (for anledningen hovmesterblikk) Utzi Utstumo. I det 25.min fikk vi et meget tvilsomt, men fullt fortjent straffe da Kristian Grimsby ble klippet ned (riktig nok etter at han tok ballen) av evigunge Håvard Lunde. Arne "dødsforakt" Furump satte straffen kontant i mål til vill jubel fra bortelagets fans (som omsider uten GPS hadde funnet banen). De neste 10 minuttene presset vi på for utlikningen og poeng. Eivind Hesjadalen fikk den gyldne muligheten, men i stedet for å bredside ballen i mål, valgte han den vanskelige løsningen med å sette den godt til side for mål. Innimellom dette hadde nok hjemmlaget en 4-5 100% sjanser men det føles feil å bruke for mye tid på å trekke frem bortelagets keepers fantomredninger når det var så mange andre som fortjener positiv omtale.

Speakeren i kista kom i det 37.minutt. Igjen var spissen alene med undertegnede. Taktikken med å stå stille og håpe på det beste var som nevnt tidligere nå forkastet og da spissen løftet hodet for å orientere seg lå jeg alt nede i det venstre hjørnet og stengte den muligheten effektivt. Hvordan ballen havnet i mål fikk jeg ikke med meg. 4-2 og vill jubel fra hjemmelagets innbytterbenk. De hadde så mange spillere at de like godt brukte vår benk også!!

Da dommern omsider fikk ryddet banen for hjemmelagets fans var kampen over. Vi gratulerer dermed Nesodden med opprykket, mens vi dro tilbake til tigerstaden for å øve mer. Uansett null poeng var dette en godt gjennomført kamp. Forsvaret vårt var meget bra og kampens gigant var Andreas "Langeland" Moen - 9 på børsen!!