2-1 seier over Kolbotn mandag kveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 8. Mar 2011

Vi vinner 2-1 over Kolbotn på Marienlyst mandag kveld etter en middels laber kveld på jobb. Vi lar motstanderen styre det meste av spillet men er vassere i angrep og vinner dermed til slutt. Vi har igjen en pasningskvalitet langt under pari og skussler vekk mange gode overganger med avleveringer langt ut i snøfonnene. Undertegnedes terping på harde, raske pasninger selv på det glatte underlaget får ta litt av skylda for dette.

Fagerborgs lag: Steinar- Lars Jacob, Andreas M, Læff, Anton- Vedran, Stig, Eirik- Atle, Lars, Frode. Innbyttere: Alex, Christopher, Alsing og Otto.

Nok en gang var det duket for underholdning på Marienlysts grønne isflate. Banen så nå grønn og fin ut men isen som ligger under skapte igjen mange underlige situasjoner. Kolbotn tok tak i kampen fra start med større fysikk og tilsynelatende hakket mer sikre på ball enn oss selv (???). Bortsett fra enkelte tilfeldigheter og midtstoppere uten fotfeste ble det skapt få sjanser innledningsvis. Kolbotn hadde en ball i nota som ble annulert for offside fra kveldens myndige men noe immobile dommer. Eirik tok oss i ledelsen halvveis i omgangen etter retur på en corner. Samme mannen scorte et mål til men dommeren blåste nok en gang for offside. Dersom stod det 1-0 til hjemmelaget og 1-1 i annulerte mål (??) halvveis.

2. omgang forsatte i samme leiet. Bortelaget styrte kampen og vi fikk flere og flere gode overganger men ble stoppet av feil valg, glatt underlag på kantene eller dårlige pasninger. Defensivt var det trygt nok. Selv om vi ble trykket tilbake ble det sjelden farligheter ut av det. Et kvarter før slutt satt endelig gjennomløp, pasning og dempning og Lars kunne elegant lobbe over keeper og 2-0 var et faktum. 5 min før slutt reduserte Kolbotn og da ble sluttresultatet 2-1 til Fagerborg.

Nok en seier men vi skulle gjerne ha levert litt mer overbevisende spill. Muligens er vi for fokuserte på lengderetning når vi vinner ballen da vi gir i fra oss ball alt for lett. Det er effektivt å angripe raskt ved ballovertakning men vi får det i liten grad til å stemme i pasningsspillet vårt. Innimellom var vi også pusslete i duellspillet og manglet ordentlig aggressivitet i presset. Strukturen i forsvarsspillet i bakerste ledd var dog etter hvert ganske bra og vi gav i fra oss få sjanser. På den positive siden kan vi si at forbedringspotensialet i de fleste av spillets fasetter er absolutt tilstede og det er alltid god trening i å vinne fotballkamper.