Årets første hjemmeseier med 3-1 over Holmen!

Postet av Fagerborg Ballklub den 7. Jun 2011

Vi vinner til slutt 3-1 hjemme over Holmen tirsdag kveld. Det var en svært så fortjent seier etter nok en overkjøring av motstanderlaget i 2. omgang. Det så lenge mørkt ut i kveld også etter at Holmen kontret inn 1-0 10 min ut i 2. omgang. Men i kveld kjørte gutta på og skapte sjanse på sjanse og 10 min før slutt kom reduseringen. 3 min før slutt fikk Lars satt inn 2-1 etter nok en frispilling av Andrés og på overtid er det Andrés som setter spikern i kista for åpent mål etter at Lars Jacob løp fra rub og stubb fra sin backposisjon.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Andreas, Rune, Vedran- Sindre, Tor, Stig, Trym- Andrés, Lars. Benyttede innbyttere: Otto og Atle.

Målet i dag var å kjøre på fra start. Slite ut motstanderen med guts og innsats. Vi starer bra og tar tak i kampen, men kommer ikke helt til de store sjansene. Etter 10 min blir vi litt slappere i presset og Holmen begynner å tre ballen i gjennom vår midtbane som blir for flatt uten sideforskyvning. Forsvaret står heller ikke opp på frispilte folk i mellomrommet og det blir skapt en del nesten situasjoner i feil ende. Den første store sjansen er det likevel Fagerborg som skaper. Andrés får en ball på venstresiden, dribler to mann med en skuddfinte og legger så ballen cm-metere på feil side av stolpen med den påfølgende avslutning (med feil fot). Like etter er det Holmen som tar oss med en kontring. De blir frispilt på høyrekant og et knallhardt skudd fra litt skrått hold blir slått i stolpen og ut etter et tigersprang fra Kristian. Resten av omgangen bølger spillet frem og tilbake der vi muligensvis skaper de fleste sjansene men Holmen viser stor kontringsstyrke innimellom og viser at de er et bra lag. En jevn grei omgang der spesielt Andrés og Vedran er de som tar de fleste tunge løpene som skaper åpningene.

2. omgang starter som et fyrverkeri. I løpet av de 2 første minuttene brenner vi 3 store sjanser. Vi fortsetter å trøkke på, presser bortelaget bakover på banen og nå er det mange flere som er med på frispillinger. De påfølgende minuttene er vi ordentlig på hugget og skaper masse gode muligheter. Likevel er det bortelaget som skal få det første målet på en kontring. Lars Jacob har kommet på en tungt løp fremover og høyresiden vår er blottlagt. I den påfølgende kontringen bruker vi for lang tid på å tette igjen hullet, vi taper 4-5 tette dueller på rappen i løpet av noen få sekunder og plutselig er en Holmenspiller frispilt for åpent mål. Etter måneder med stang ut og mye motgang var den tøff å få i trynet. Vi bruker noen minutter på å kommer til hektene men fortsetter så kjøret og presser Holmen tilbake på banen. Vi river og sliter dem i stykker. Står høyt med mange folk og får mange gjenvinninger umiddelbart etter balltap. Avslutningene og de store sjansene kommer jevnt og trutt men et lag i motgang setter dem enten rett på keeper eller like utenfor mål eller stang ut. Denne gangen gir dog ikke gutta opp og Holmen ser etter hvert mer og mer slitne ut. 10 min før slutt får vi et øyeblikks magi av spanjolen som flikker og vender bort motstanderen og frispiller Lars som alene med keeper kan rulle banen i mål.

Minutter etter gir vi bort en unødvendig corner til Holmen. Det ender med en stor sjanse der knallskuddet fra kort hold blir holdt i fast grep av Kristian. Han setter i gang umiddelbart og treffer Andrés med utspillet. 2 mot 2 med han som ballfører er rått parti og nok en frispilling av Lars som enkelt kan sette ballen i nota igjen. Med 3 minutter igjen skyver Holmen opp folk og det åpner opp en 4 felts europavei for Lars Jacob på høyresiden. En frispilling og med litt rom foran seg springer han forbi 2-3 Holmenspillere og skyver ballen over til Andrés som enkelt kan sette ballen i åpent mål. 3 velfortjente poeng ble dermed kjempet inn på slutten av kampen til stor jubel og et velfortjent seiersrop.

I 2. omgang spiller vi god fotball. Vi kommer stadig vekk rundt på kantene, spesielt på høyresiden. Gjennvinningen etter balltap var aggressiv og det var lange perioder der Holmen ikke kom seg ut av eget forsvar før vi hadde vunnet ballen tilbake. Vi skaper en del sjanser men Holmen var også farlige på kontringene sine så vi har fortsatt en del å jobbe med i robustheten i forsvarsspillet vårt. Grunnlaget for seieren ble likevel lagt i første omgang der vi holder høyere tempo enn de siste kampene og det får vi igjen mot slutten når Holmen virket veldig kjørte- da kom de avgjørende åpningene som gjør at vi klarer å utnytte det spillemessige overtaket.

Dette var et viktig steg i riktig retning. Likevel er det på sin plass å påpeke at 1 seier på rad ikke gir pallplass (Læff: dette var det urkomiske partybreaker utsagnet). Selv om vi vinner høyst fortjent og er best, kunne Holmen ha kontra inn 2-0 på oss og vist oss at det er marginene som avgjør 4. div kamper også. Honnør til gutta for at denne gangen ble marginene i sum jobbet hjem til slutt.

*** stjerner til Andrés som både gjennom knallhard jobbing og kreativitet skaper rommene for oss

**  Vedran som er den som fremstår best trent og med størst vilje (spist mye Balkanspinat i det siste)

* Andreas som i 2. omgang fremstår med masse kontrollert (og noe ukontrollert) galskap i duellene.