Seier borte over Fossum med 2-0 tirsdagskveld

Postet av Fagerborg Ballklub den 15. Jun 2011

Fagerborg dro til slutt i land en 2-0 seier over Fossum med et mål i hver omgang. Bortsett fra de første 10 min av første omgang og de siste 10 av 2. omgang har vi full kontroll og styrer banespillet. Fossum åpnet best med 2 store sjanser mens vi scorte på vår første virkelige store sjanse etter ca 20 min da Andrés ble frispilt i bakrommet av Vedran. Like før pause bommer vi på straffe. 10 min før slutt setter Dag inn 2-0 etter en forsvarstabbe. På tampen burde vi ha fått det 3. da Fossum tømte forsvaret for å jage redusering. 2-0 var likevel bra på en dag med mange forfall og skader. Midtstopperkjempen Andreas Moen endte opp på legevakta med brukket kinnbein og en kraftig hjernrystelse. Han opereres i dag og må regne med en god pause fra fotballen.

Fagerborgs lag: Kristian- Lars Jacob, Andreas M, Rune, Vedran- Dag, Atle, Tor, Trym- Andrés, Lars. Benyttede innbyttere: Ragnar og Sindre.

Til denne kampen fikk vi også i siste liten noen kjedelige forfall samtidig som skadesituasjonen var forholdsvis uendret. Både Stig og Martin måtte i siste liten melde forfall pga familiære barnevakt utfordringer. Faste spillere som Eirik, Anton og Læff er fortsatt langtidsskada og uaktuelle. 14 mannstroppen til dagen (supplert med undertegnede) var derfor noe tynn og delvis utrent.

Vi startet likevel kampen best med kjapt pasningsspill og kommer oss nesten til  noen gode muligheter allerede de første minuttene. Den første store sjansen var det likevel Fossum som skulle få etter 7 min. En lang ball i bakrom ble bare forfulgt av Fossums enslige spiss som rakk den akkurat før målmannen vår, men avslutningen går en meter på utsiden av stanga. Vi sliter etter dette litt med strukturen i laget med Fossums lange oppspill. De gangene de spilte via midtbanen fikk vi mange gode brudd og klarer nesten å spille oss til store muligheter. Litt dårlig rytme mellom løp og ball hindrer dog de store gjennombruddene. Fossum skulle også få den neste store sjansen i kampen. Et innkast høyt oppe på vår høyreside og litt uoppmerksomhet forplanter seg videre i forsvarsrekka, noen tapte dueller (der den ene etter den andre er litt for sent inn i duell) og vips var en Fossumspiller fri på 7-8 meter og setter headinga like utenfor stanga. Noen få minutter etter går vi opp til 1-0. Vedran veggspiller seg opp i banen og slår til slutt en perfekt bakromsball til Andrés som enkelt alene med målmannen kan lobbe den i mål.

Den neste 10 min perioden fortsetter vi å kjøre kampen. Vi får stadig vekk gode brudd og en rekke dødballer men sliter med uttellingen og med å skape de virkelig store sjansene. Etter en halvtime går Andreas opp i en duell på en corner der det hele ender med en stygt smell som resulterer i kinnbeinsbrudd og hjernrystelse (motsatt kinnbein av det han brakk og opererte i fjor). Med en 11er og benk først og fremst fyllt opp med offensive kvaliteter ble det undertegnedes oppgave å prøve å fylle han sine sko. Et par minutter før pause fikk vi straffe etter at Lars ble felt. Straffen ble reddet av målmannen og stillingen forble dermed 1-0 til pause.

De første 20 min av 2. omang forløp slik 1. hadde sluttet vi. Vi hadde et jevnt trøkk, hadde mest ball og skapte et par store sjanser. Rommene var nå store men litt manglende bevegelse og unøyaktighet gjorde at vi sleit med å utnytte ballbesittelsen. Fossum skapte ingenting bortsett fra på døballer. Stort sett klarte vi å få ballen unna bortsett fra den ene gangen Kristian så vidt fikk skyvd ballen over tverleggern. 8 minutter før slutt fikk vi 2-0 etter en stor forsvarstabbe. Dag fikk ballen spilt opp i beina og med keeper ute på 16 metern sendte han den i en lang bue over målmannen og i mål. Fossum slenger nå flere mann i angrep men klarer ikke å skape de store sjansene. På overtid blir Andrés frispilt men alene med keeper går lobben rett utenfor og kampen ender dermed med en 2-0 seier.

I en kamp uten det helt store tempoet vinner vi til slutt fortjent 2-0. I sum vinner vi de fleste og viktigste duellene. Vi skal være godt fornøyd med at vi dermed fortsetter å forbedre oss i den delen av fotballspillet. Bortsett fra helt i starten av kampen er vi forholdsvis solide bakover. Vi vinner også mye baller på midtbanen men sliter litt med å ta overgangene med fart og kvalitet. Litt for ofte ble vi stillestående, med mange korte pasninger som i liten grad åpnet opp motstanderlaget. Det ble også jobbet bra på topp men ballen spratt litt feil i en del avgjørende situasjoner. Summasumarum en arbeidsseier, men der vi fortsatt har en del å gå på i løpskapasitet, intensitet og samhandling.

Det er viktig at vi får stablet flest mulig på beina inn mot de 2 siste kampene før sommerferien da vi må regne med enda noen flere frafall av studenter som nå så smått vender nesa hjem til mammaen og pappaen sin i andre deler av landet. Vi har først og fremt en utfordring på midtstopperplassen der vi nå står igjen med bare en frisk kandidat med Rune. Det må vi dog takle.

*** går til Tor som drillet og driblet, vant mange viktige dueller defensivt og holdt godt på ball

** Rune som binder forsvaret og tok de fleste tunge duellene i Andreas sitt fravær

* Kristian, trygg og god i buret og tok frem den ene matchvinnerredningen som holdt oss foran i 2. omgang