Ny borteseier tirsdag kveld mot Bygdø

Postet av Fagerborg Ballklub den 22. Jun 2011

Til slutt dro Fagerborg i land årets 4 borteseier på Ferd stadion. Vi gjør ingen god kamp på den trange og vanskelige banen, men vipper kampen over i vår favør i de 10 siste minuttene igjen. Vi skaper flest sjanser i kampen, men et tent og hardtkjempende hjemmelag dro til i duellene og gjorde dette til en ny tøff kamp. 3 nye poeng varmer og vi har nå fått vippet marginene over i vår retning igjen. Målene ble satt inn av Rune (straffe) og Tor.

Fagerborgs lag: Kristian- Vedran, Magnus, Rune, Alex- Dag, Tor, Stig, Atle- Andrés, Lars. Benyttede innbyttere: Trym, Bendik og Sindre.

Med alle midtstoppere i stallen ute med skader (Læff er på vei tilbake) ble det en ny forsvarskabal som måtte legges til Bygdø kampen. Andreas (med 4 brudd i ansiktet og en kraftig hjernrystelse mot Fossum) valgte å stå over. Undertegnede (med slitne og såre knær etter intens oppussing i heimen og forrige ukes midtstoppervikariat) stilte seg på sidelinja og overlot den ledige midtstopperplassen til Magnus Kristiansen (41 år og bare barnet) som med årsdebyen er lokket tilbake i manesjen. Lars Jacob er heimforen til vestlandet og Alex overtok den plassen. Fremover på banen hadde vi godt med folk og en god benk. Utgangspunktet for en ny seier var dermed brukbart.

Det skulle raskt vise seg at dette ville bli kamp helt inn til døra. Den trange og humpete banen (milliarder av svarte kuler ujevnt fordelt utover) gav våre teknikere et vanskelig utgangspunkt. Hjemmelaget trøkket ordentlig til og hindret oss i å etablere vårt eget spill. Midtbanekrigen sleit vi fælt med fra første stund men det var likevel vi som skulle skape de fleste sjansene. Første kom med Andrés på et langskudd etter et lite kvarter. Noen minutter senere var det Dag som nesten fikk kranglet inn ballen før Stig hadde en avslutning fra god posisjon som skled av skoen. Det var likevel Bygdø som skulle få det første målet etter ca. 25 min da vi roter det til på et 5 meter spark og et løst tilbakespill. Første omgang endte dermed med en 1-0 ledelse til hjemmelaget etter en endeløs rekke av dueller og fint lite spill. Bygdø hadde ballen vel så mye som oss uten å skape en eneste kvalifisert målsjanse.

Vi starter best i 2. omgang og skaper raskt noen farlige sjanser der avslutningene er litt unøyaktige. Utlikningen kom etter 6 min på straffe etter at Andrés ble løpt ned i feltet. Rune satte den sikkert i mål og dermed har vi brudt en ny barriere med å score på straffe (i fjor bommet vi på 5 av 6 straffer). 30 sek senere fikk vi en ny gigantisk sjanse da Lars ble frispilt foran mål, men litt for het på grøten ble den satt utenfor. De neste 25 min ble en ny krig der Bygdø kommer best ut av det. Sjanser klarer de dog ikke å skape bortsett fra dem vi gir dem. Den største ender de opp med en 2 mot 1 situasjon på 16 metern men Kristian redder det påfølgende skuddet. 15 min før slutte gjør vi noen grep med omlegging til 3 på midten og 3 på topp der Trym og Bendik kommer inn. Umiddelbart klarer vi å ta tilbake initiativet og vi får et par fete muligheter før Tor driller, snurrer og setter ballen i lengste hjørnet fra 16 metern og 2-1. 2min senere kommer vi 3 mot 2 men avslutningen spretter utenfor. De siste minuttene omrokkerer vi til 4 på midten igjen og vi drar sikkert nok i land seieren.

Sjansemessig vinner vi fortjent men spillemessig var Bygdø vel så gode som oss i kveld. Vi gjør ingen god kamp og taper litt for mange dueller, men er trygge nok bakover og har den nødvendige finessen fremover til å vippe resultatet over i vår favør. Likevel svært viktig at vi tar 3 poeng på en "luggedag" gjennom ærlig og hardt arbeid.