Stygt tap borte mot Lyn da alt gikk galt

Postet av Fagerborg Ballklub den 31. Aug 2011

Amatørenes festaften ble ingen fest for amatørene. Vi slipper inn mål nærmest i fra første stund og kulleramma stopper på 8 i sekken. Fagerborg blir fraløpt, syket ut og stod igjen etter 90 minutter fullstendig avkledd. Her var vi ikke på nett i det hele tatt. La det være sagt. Lyn var gode. Stor bevegelse- mye mer direkte enn sist og effektive i fra start. Med det nivået de holdt i går hadde de lett vunnet hvilken som helst 3. div avdeling. Men samtidig- 8-0 skal vi normalt ikke tape mot et eliteserielag engang.

Unnskyldningene: Nøkkelfolk borte. Vår faste (og eneste målmann) ute av spill med hjernrystelse etter et ran (Sarpsborg er et farlig sted) og gårsdagen ble da brukt til å finne en erstatter. Kl 1700 fant vi en som har keepererfaring (som kunne stille- ære være ham for det) og spillerlisens for Fagerborg via-via-via Fagerborg 3 (i 7. div??). Småsyke og småskada midtstoppere, lyskeproblemer på midten og en taktikk som slik kampbildet utviklet seg, må sies å ha vært lite vellykket.

Fagerborgs lag: Madjid (?)- Ragnar, Andreas M, Rune, Lars J- Dag, Tor, Stig, Vedran, Trym- Lars. Innbyttere: Bendik, Atle, Martin, Læff, Andreas og Sindre.

Bare 4 minutter gammel kom det første baklengset. Vi blir tatt på en kjapp overgang, kommer ikke ordentlig opp i ballfører og avslutningen fra litt skrå vinkel ruller inn i lengste. Lyn kommer med stor fart ved ballovertakning og vi ligger for høyt med en ruglete femmer på midten uten press på ballfører. Her var det stadig vekk på hengende håret. 2-0 etter 10 min. Lang ball i bakrom. Vi har tilsynelatende kontroll men keeper nøler med å komme ut og forsvaret følger ikke ballen hardt nok inn slik at det ender med en keeper uskjermet på halvsistanse og en lett heading i mål fra en Lynspiller som aggressivt forfølger ballen. Allerede nå anes konturene av spillets gang. Vi gjør nå bare en sporadisk ordentlig jobb. Presset på ballfører blir halvhjerta, formasjonen veldig sprikende og returløpene alt for seint. Offensivt var det like dårlig med fraværende løp eller vilje til å gyve løs på oppgaven. Her var det bare Lars på topp som hadde nok mot til å vise at dette nivået kan takles med full innsats. Før det er gått 35 min står det 4-0. Kollektivt var dette syltynt. Individuelt taper vi de fleste duellene.

Formasjonendring til 2. omgang med en målsetning om å vinne omgangen. De første 20 min er vi mer med. Vinner mer dueller på midten, presser litt hardere samtidig som Lyn ikke er like direkte i spillet sitt. Etter ca 20 min setter Lyn inn 5-0 og da begynner det å rakne igjen. Skadene blir nå fremtredene. Stig og Tor må ut, etter hvert Bendik også med strekk. Vi vinner mer dueller enn i første men roter raskt bort ballen med nonsjalant og halvhjerta spill. Vi kunne lett ha satt fart i noen overganger med til dels mye rom på midten men velger heller å vente til Lyn får folk i presset før en 2 meters støttepasning på en annen markert spiller blir løsningen. 6-0 og på slutten blir vi redusert til 10 mann etter at vår nye mann i mål må ut med skade og alle byttene var oppbrukt. Læff tar på keeperhanskene og kan ikke lastes for de 2 siste baklengsene i sluttminuttene.

0-8 er flaut og pinlig og det er bare å beklage at "toppkampen" ble ren plankekjøring for Lyn. En kamp lever sitt eget liv der den ene begivenheten tar den andre. Skulle vi i utgangspunktet hatt mulighet for å matche Lyn i enda en kamp måtte det meste ha klaffet- og det gjorde det altså ikke.

Samtidig (etter å ha brukt spaltemetere på å grave oss ned) er det bare 3 tapte poeng vi snakker om. Vi har fortsatt 7 kamper igjen og vi må raskt komme oss på bena og fokusere på å ta 3. plassen i pulja.

Trening i morra 1815.