Borteseier mot Årvoll 3-2 i 2. serierunde

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Apr 2012

Fagerborg fikk en håpløs start på kampen med selvmål etter 2 min og en ny lett baklengs før det var gått 5 min. Bendik gjorde godt igjen selvmålet med å reduserte på et frispark etter 10 min og Terje fikk oss i balanse etter en halvtime da han satt en corner direkte i mål. Seiersmålet ble satt inn av Claudio 5 min inn i 2. omgang. Vi har en del muligheter til å pungtere kampen men det endte 3-2 og en viktig seier ble bokført.

Fagerborgs lag: Tom Eric-Lars Jacob, Andreas, Mads, Pål- Vedran, Andrés, Albert, Terje-Bendik, Claudio. Innbytter: Erik.

Håpløs start fra Fagerborg. Vi begynner å rote fra første stund med det meste. Duellene går ikke vår vei og den ene merkelige pasningen etter den andre gav oss konstante problemer. Tversoverpasninger på egen 16 meter når både ballfører og ballmottaker er presset kan ikke sies å være en treners drøm. Etter 2 minutter får Årvoll et frispark utenfor 16 meter på vår høyreside. Bendik er uheldig med avklareringen og ballen suser i eget mål. Elendigheten fortsatte. Et nytt frispark litt inn på vår banehalvdel blir slått mot mål. Tom Eric blir stående på strek og en Årvollspiller får nikke ballen i mål fra 2 meter. De neste minuttene også fremstår vi rystet og Årvoll spiller seg til en rekke muligheter uten at det blir de helt store farlighetene av det. På en sjelden visit etter ca 12 min får vi et frispark utenfor 16 metern. Bendik tar kommandoen og setter den kontant i mål over muren. Gradvis får vi ristet av oss den dårlige starten og etter ca en halvtime har vi overtatt banespillet. Både Terje og Claudio får hver sin store sjanse før utlikningen kommer direkte fra corner fra Terjes fot etter 32 min. Ballen er en halvmeter inne før den blir feid vekk av en Årvollspiller. Linjedommer og dommer var ikke helt koordinerte og det tar litt tid før de blir enige om at ballen var inne. Da til store protester fra Årvolls spillere. Omgangen endte med 2-2 som basert på den første halvtimen var flatterende for vår del, men likevel med et psykologisk overtak til Fagerborg etter opphentingen.

2. omgang startet slik den første sluttet. Vi har nå større trøkk i spillet enn Årvoll. Kommer tidligere opp i duellene og 2. ballene ble nå fanget opp av Fagerborgbein. Seiersmålet kom allerede etter 6 minutter da Andrés med litt magi trer ballen igjennom Årvollforsvaret der Claudio kom på løp og tupper ballen sikkert i mål. De neste 10 minuttene fortsetter vi presset og skaper en del nestenmuligheter foran Årvolls mål. Midtveis i omgangen klarer Årvoll å komme seg litt ut igjen men produserer fint lite annet enn å lempe ballen langt inn i vårt felt på alle døballer (de var det en del av). De største og beste mulighetene er det Fagerborg som skapte i 2. omgang men den siste finessen for å putte 4-2 og pungtere kampen manglet. Årvoll fikk til en kontring der ballen havnet i tverleggern men kampen endte med 3-2 seier. Noe som ikke var ufortjent basert på opphentingen og spillet i 2. omgang.

Kvalitetsmessig har vi fortsatt ikke truffet spikern. Men vi viser moral og styrke med å hente inn 0-2 på bortebane. Årvoll borte er helt sikkert ikke den letteste kampen i årets serie og de fremstod som et robust lag selv om vi hadde et jevnt høyere trøkk i spillet utover i kampen. Flere mål og sjanser vil vi skape dersom vi klarer å få rettet opp noen av de taktiske pasningsvalgene vi gjør i offensive situasjoner.