Komfortabel 4-0 seier over Lille Tøyen i runde 9

Postet av Fagerborg Ballklub den 12. Jun 2012

Vi vinner til slutt 4-0 hjemme mot Lille Tøyen. Bortsett fra en 20 min periode i 2. omgang der vi roter fælt, har vi full kontroll. 1-0 kom etter 10 min med Lars K, 2-0 ble satt inn av Lars J i det 38 min. Bendik sørget for 3-0 4 min inn i 2. omgang og Andrés puttet 4-0 i det 72. min. I tillegg hadde vi 4 avslutninger i stolpen og 3 ganger alene med keeper. Vi viser god kvalitet i perioder og er elendige i andre perioder. Lille Tøyen fikk en sjanse i løpet av 90 min der avslutningen gikk på mål.

Fagerborgs lag: Jakob- Ragnar, Andreas, Mads, Alex- Trym, Vedran, Andrés, Lars J- Bendik, Lars K. Innbyttere: Erik, Claudio, Frode, Ole.

Jakob, Andreas og Andrés tilbake i 11 elvern fra forrige kamp. Vi trykker ganske raskt Lille Tøyen tilbake på banen og skaper raskt noen sjanser. Allerede etter 5 min drar Lars K seg fri, men forsøket på lobb løfter seg bare 5 cm fra bakken. Vedran jobbet som vanlig iherdig og vinner ballen støtt og stadig i gunstige posisjoner, men avleveringene manglet fortsatt litt presisjon. Etter 10 min kommer 1-0. Ball ut på høyrekant, Trym løper i fra backen og det harde, presise innlegget ble satt kontant i nettet av Lars K. Kampen fortsatte i et forholdsvis bedagelig tempo der vi fortsatt har mest finesse og fart til å skape de store sjansene. Noen avslutninger i stengene og generelt løskrutt på skudd fra gode posisjoner gav ikke flere mål før etter 37 min der Lars J vinner ballen høyt oppe i banen. 3-4 mann ble løpt i fra og alene med keeper blir ballen satt i mål. Vi hadde ennå et par gode sjanser til 3-0 før pause, men lot det være. Lille Tøyen satset mye på lange baller ut på deres venstrekant, men skapte svært lite farlige sjanser i løpet av 1. omgang. Spissen deres stod stabilt i offside og vi takker. 2-0 etter en omgang som på mange måter ble en transportetappe.

Formaningen i pausen om å øke intensiteten noe mer holdt seg i 3-4 minutter inntil Bendik dunket ballen i vinkelen på halv-volley fra 16 meter. Med kampen avgjort og 3 nye poeng i lomma etter 48 min, gjorde vi som i de foregående kampene, senket intensiteten, tråkker mest mulig på ballen før vi mister den og i det hele tatt gjør "deres" beste for at undertegnede skal forgå av irritasjon. De neste 15-20 min ble det verre og verre og Lille Tøyen nærmet seg mer og mer målsjanser. Noen bytter og inn med friske ben, og formasjonsendring med Bendik ned på sentral midtbane, gjorde oss kompakte igjen og gav kontrollen tilbake. Frode får bakrom på kant og 20 min før slutt drar han ballen ned på kant og et hardt og presist innlegg ble kontant satt inn av Andrés. Kampen fortsetter i snegletempo. Lille Tøyen hadde nå mye ball men evnet i liten grad å skape særlig med sjanser. 2-3 muligheter fikk de, men bare 1 som resulterte i avslutning som traff mål. Claudio scorer så et 5. mål 10 min før slutt men dommeren synes han ble litt tøff i duellen og annulerer. Lars kommer også til en avslutning alene med keeper, men igjen blir lobben litt for slapp. 2. omgang var dårlig og slapp, men vi klarte i hvert fall denne gangen å hente oss inn slik at innbytterne kom inn på et lag med en viss struktur og fikk noe ut av det.

Vi gjennomfører en kamp med svært varierende kvalitet. Målene er det klasse over. Vi slår Lille Tøyen litt for lett fordi vi har større fart og løper mer, men sliter fælt med konsentrasjonen når "ting" ser avgjort og lett ut. Muligens er det formålsløst å fortsette og irritere seg (en profesjonell irriterer må jo ha noe mat...) over når generasjon "godt nok" logger seg av, men jeg savner uansett den kollektive iboende viljen og ambisjonen om å fullføre en HEL kamp med stil.

Neste gang møter vi formlaget Bøkeby. De har også vunnet sine siste 4 kamper med mange mål og ser ut til å virkelig ha kommet i flyten. Det blir sannsynligvis en tøff batalje.