Seier 4-0 hjemme mot Kolbotn i 2. serierunde

Postet av Fagerborg Ballklub den 24. Apr 2013

Det ble til slutt en solid 4-0 seier over Kolbotn hjemme på Frogner stadion. Vi ledet 3-0 til pause etter en ordentlig langspurt med 2 mål de siste 5 minuttene av omgangen. Da 4-0 ble satt inn etter 8 min av 2. omgangen var kampen drept og de siste 40 minuttene (med tillegg) ble på mange måter en transportetappe der Kolbotn hadde mye ball mens vi var tette bakover. Ellers var kampen tøff, godt tempo og full av dueller mellom 2 gode lag.

Fagerborgs lag: Jakob- Erik, Andreas, Bendik, Vedran- Eirik, Petter, Mats L- Vegar E, Lars K, Tom Ø. Innbyttere: Terje, Øystein, Ole og Kim.

De første 10 min av kampen setter vi godt trøkk på bortelaget. Gav dem lite tid og vi fikk gunstige brudd høyt i banen. Vegar kom nesten fri et par ganger på kant og Lars K fikk kampens største sjanse etter 10 min da han etter et par dueller endte alene med Kolbotns keeper på halvdistanse. Desverre ble lobben litt for høy. De neste minuttene tok Kolbotn over og klarte også å få et par gjennombrudd, men avslutningene endte langt utenfor mål. I denne perioden sleit vi med å komme oss skikkelig ut og drev med litt for mye småspill på små flater. Så raskt vi fikk opp blikket og la ballen i bakrom ble vi farlige igjen og fikk strukket ut Kolbotn med aggressive løp. 1-0 kom etter at Eirik presset venstrebacken aggressivt. Støttepasningen til midtstopper ble noen få cm upresis og dermed var Lars frispilt i bakrom. Avslutningen var slik en trener elsker, enkelt nede i hjørnet uten dikkedarer og akrobatikk. Resten av omgangen bølger spillet frem og tilbake. Vi kommer nærmere og nærmere store sjanser med hurtig spill i lengderetning. Kolbotn får også et par store sjanser, men Jakob står i veien. 5 min før pause kommer 2-0. Vi roter det først til i forsvar, men Jakob redder sjansen og dunker ballen i bakrom. Til slutt ender ballen opp hos Eirik som kontant setter ballen i hjørnet fra 16 metern. 2 matchavgjørende situasjoner i begge ender av banen på 15 sek. De siste minuttene av omgangen presser vi på og Mats L setter 3-0 minuttet før slutt med et kontant skudd oppe i hjørnet fra 14 meter. Situasjonen kommer etter stort trøkk fra både spissledd og midtbane. Et ekstra mål til pause på ren kollektiv vilje tar vi gjerne med.

Vi la ned mye krefter i 1. omgang og i 2. omgang ble vi lavere i spillet. Kolbotn trillet mye ball- det var de flinke til i brukbart tempo. Men defensivt jobbet vi godt og holdt dem stort sett på god avstand til målet vårt. Terje brukte nøyaktig 2 min på banen til å stille inn skuddfoten og da lå ballen i lengste hjørnet med en klinisk avslutning fra 20 meter. Resten av omgangen ble litt transport etappe for begge lag. Kolbotn prøvde å få en redusering, var flinke til å trille ball og vende spillet med lange krossere, men vi jobbet hardt og solid med det defensive. Et par ganger fikk de gjennombrudd mot oss men da ordnet Jakob opp. Litt større presisjon i overgangspillet kunne vi fort ha puttet et par mål til på slutten. Da var det store rom å boltre seg i.

Som ventet ble dette en helt annerledes kamp enn borte mot Heggedal. Med 2 lag som ville angripe med mange folk ble det en åpen kamp med masse sjanser begge veier. Vi var best foran mål og hadde det lille ekstra som vippet matchavgørende situasjoner i vår favør. Ellers var det en tøff kamp mellom 2 hardtarbeidene lag på store Frogner stadion. Heggedal produserte 1 stor sjanse på oss sist, mens Kolbotn nok hadde 5-6 store sjanser uten å score. Defensivt var vi da både heldige og dyktige i presset. Offensivt har vi stort trøkk, men fortsatt mye å gå på i pust og samspill (siste nøyaktige pasningen).

Resultatene viser så langt at det kommer til å bli mange tøffe og jevne kamper i denne avdelinga- så her er det bare å omstille seg til neste kamp.

Ellers er det vel greit å få med seg at Kolbotn uttaler til sin lokalavis ØB at vi er et høyst middelmådig lag :). Vi får vel da konkludere med at det det må to til for å danse tango... Ingen bakdel for oss dersom motstanderne tror man kan kruse seg gjennom 4. div i Oslo.