Fult fortjent 4-2 seier over Oppegård

Postet av Fagerborg Ballklub den 8. Mai 2013

Seieren satt langt inne, men var mer enn fortjent etter 90 spilte minutter. Oppegård hadde 3 avslutninger på mål i løpet av kampen og ledet lenge ufortjent 2-1 med å ligge dypt og kontre. Da vi fikk 2-2 kvarteret før slutt var det slutt på kreftene for bortelaget og 3 poeng ble sikret. Terje satte de 2 første, Lars og Øystein sikret seieren.

Fagerborgs lag: Jakob- Erik, Andreas, Bendik, Vedran- Eirik, Petter, Kim- Tom Ø, Lars K, Terje. Innbyttere: Ole og Øystein.

Vi satte umiddelbart Oppegård under press med høyt tempo. Bruddene kom høyt i banen hele tiden og de første 30 minuttene var et eneste langt stormløp mot motstandermålet. 1-0 kom etter 10 min. Innlegg fra høyrekant og Terje satte ballen i mål fra 8 meter. Vi fortsatte å skape veldig mange gode muligheter med overtallssituasjoner og store rom rundt Oppegårds 16 meter. Den siste pasningen, "boksåpneren", sleit vi dog med å få nøyaktig, og istedet for å øke ledelsen rant stormløpet ut i mer eller mindre mislykkede pasninger og muligheter. Vi burde minst ha hatt 3 mål og drept kampen etter de første 30 intense minuttene. Da holdt vi mye bedre nivå enn Oppegård. Det siste kvarteret av 1. omgang klarer vi ikke å holde intensiteten oppe- og minuttet før pause svikter konsentrasjonen og Oppegård utlikner på sin eneste sjanse i 1. omgang. En skikkelig kalddusj etter en omgang der det alt i alt hadde vært divisjonsforskjell mellom lagene.

2. omgang fortsatte i litt den samme leia. Oppegård la seg enda lavere og enda tettere, og vi var ikke fullt så energiske i jobbinga. Spillet var på Oppegårds banehalvdel, men vi var nå for ustrukturerte og utålmodige i spillet til å skape noe særlig med sjanser. Etter 10 minutter kommer vi så bakpå med 1-2. Vi roter vekk ballen høyt i banen etter en døball og hele laget oppe. En lang ball i bakrom og 2 Fagerborg forsvarere som ikke helt følger med, ble fraløpt av Oppegårds spiss og Oppegård scorer da sitt andre mål på sin 2. sjanse. De neste 20 minuttene ble rotete fra et litt motløst Fagerborg lag som hadde jobbet hardt uten å få betalt. Vi presser et skudd i tverleggern, og enda et til før Terje til slutt setter 2-2 14 min før slutt. Det skulle vise seg å være spikern i kista for Oppegård som nå ikke orket å jobbe og ligge riktig defensivt lenger. 4 min før slutt fikk vi endelig betalt da Lars K satte seiersmålet. 1 min før slutt satte Øystein inn 4-2 og 3 fullt fortjente poeng ble igjen på Frogner stadion.

Kampen ble nesten en karikatur på hvordan en fotballkamp kan utvikle seg. Vi kunne ha scoret 3-4 mål den første halvtimen og drept kampen- istedet fikk vi en i fleisen i omgangens siste minutt. Når vi så får enda en bakover da vi skulle rette opp, brer frustrasjonen seg raskt og sannsynligheten for at ting kunne gått virkelig på tverke steg betraktelig. Når vi så klarer å hente oss inn så er det tross alt et sterkt signal om at fysikk og vinnevilje som regel vinner til slutt.

Når det gjelder struktur og taktiske valg underveis har vi en del å snakke om...