Seier i høstdebuten med 4-2 over Heggedal

Postet av Fagerborg Ballklub den 7. Aug 2013

Det ble til slutt en 4-2 seier over Heggedal med et kampsenario vi begynner å bli vant til. Tidvis bra spill vekslet med rullegardinen-nede-fotball. På slutten ble det dog tydelig at Fagerborg hadde fått ristet av seg mer av sommersløvheten enn Heggedal og 3 poeng ble sikret med 2 kjappe mål 11 og 12 min før slutt.

Fagerborgs lag: Jakob- Mads, Andreas, Bendik, Vegard- Kim, Petter, Eirik B- Vegard E, Lars K, Tom Ø. Innbyttere: Mats, Ole, Terje, Erik og Martin.

En nesten fulltallig tropp med kvalitet stilte på Fort Frogner for å ta den 6. hjemmeseieren av 6 mulige i årets serie. Noen har vært i gang 2 uker etter ferien, mens andre ikke helt har kommet i gang igjen- så spenning i lufta var det absolutt. Heggedal slo oss knepent 1-0 i serieåpningen med marginene på sin side, men fikk det tungt på slutten av våren.

Kampen åpnet med Fagerborg press. Vi presset dem høyt og et forholdsvis stillestående bortelag klarte ikke å spille seg ut uten å få stygge brudd mot seg. Vi klarte likevel ikke å utnytte det spillemessige overtaket. Den første store sjansen fikk Vegard med en lang crosser i bakrom, men vinkelen ble for spiss. Den andre sjansen fikk vi på en døball der Bendik header tilbake foran mål og Vegard får en tå på ballen som går over kassa istedet for i mål. Vi blir så snytt for et soleklart straffe før 1-0 kom etter 22 min. En lang ball i bakrom ble fanget opp av Tommern som løp i fra mannen sin og satte ballen sikkert i mål fra skrå 16. Etter målet skrudde vi av konsentrasjonen og intensiteten og Heggedal ble tillatt visitter på vår banehalvdel. Det var først og fremst på døballer de var farlige og etter 32 min kom utlikningen på en corner. Vi følger ikke mann og 1-1. På slutten av omgangen henter vi oss inn igjen og Lars K scorer et kunststykke av et mål minutter før pause. Igjen scorer vi når vi har balltempo og få touch. 2-1 til pause.

Vi prøver så i 2. omgang å skru opp intensiteten og har et jevnt trøkk på bortelaget uten å skape noe særlig med sjanser. Utover i omgangen kommer så Heggedal mer og mer med i spillet og med stygge tekniske miss i forsvaret får de også sjanser. 2-2 gir vi bort etter et kvarter og de neste 15 minuttene var det Heggedal som var på hugget og skapte sjansene. Deres offensiv kostet dog krefter og med et lite kvarter igjen fikk Vegard det bakrommet han trengte og etter en 50 meters spurt der forsvaret ble parkert, ble målkontoen for Fagerborg åpnet. Minuttet etter satt 4-2 med en ny kjapp kontring der det var perfekt samsvar mellom pasning og løp og Ole satte inn målet. De siste 10 minuttene ble Hawai med 2 slitne lag. Lars K pratet i sluttminuttene på seg sitt andre røde for sesongen.

Innimellom spilte vi fin fotball mot et lag som vel ikke var topptrent. 3 poeng gleder alltid, men sitter likevel igjen med følelsen av at vi burde tatt ut enda mer med større ærgjerrighet og vinnervilje. Så fort vi kommer foran slapper vi av og lager en jevn kamp ut av det hele. Konsentrasjonsproblemene i forsvaret viser seg igjen og vi gir bort 3-4 store sjanser helt unødvendig med enkle tekniske feil upresset og med manglende markeringer på døballer. Denne gangen var vi flinke til å bryte foran og noe skal man vel ha å jobbe med.

Vi er med i toppen og av 10 gjennstående kamper skal 6 spilles på vår hjemmebane- der vi ennå ikke har tapt poeng.