Viktig borteseier med 2-1 mot Oppegård

Postet av Fagerborg Ballklub den 28. Aug 2013

Fagerborg sleit seg til en ny 3 poenger tirsdag kveld borte mot Oppegård. Igjen ble det en tøff og jevn kamp mot et lag som var betydelig bedre enn i vårkampen. Kampen var preget av mass intensive dueller mellom 2 lag som hadde mye å spille for. Utover i 2. omgang fikk Fagerborg etablert et litt større trøkk enn hjemmelaget og ble belønnet med 1-0 (Petter) i det 70. minutt etter et flott angrep. 10 min senere gikk vi opp i 2-0 (Eirik) og hadde tilsynelatende god kontroll før Oppegård fikk et meget billig straffe 3 min før slutt. Til tross for 5 min tillegg- dro vi hjem med 3 poeng for 3. gang denne sesongen.

Fagerborgs lag: Jakob- Mads, Bendik, Vegard, Erik- Kim, Petter, Mats- Andrés, Lars K, Vegar E. Innbyttere: Eirik, Vedran, Ole.

Viktig kamp for begge lag. Oppegård trengte sårt poeng for å holde bunnlagene bak seg og vi måtte prøve å knekke bortekomplekset vårt for å ha heng på toppen. Kampen startet med godt tempo og intenst spill fra begge lag. Oppegård viste umiddelbart at de har forsterket laget betydelig og testet oss spesielt på vår høyreside. Den første store sjansen fikk vi etter ca 10. min med et skudd fra Kim. Midtveis satte Oppegård et skudd i stanga og returen ble reddet også så vidt reddet unna. Fagerborg skapte så de største sjansene med en serie av headinger inne i 16 metern som Oppegårds keeper med store anstrengelser fikk fistet ut av "mål". Oppegård hadde videre et par langskudd som strøk like over mål. 0-0 etter 1. omgang var nok likevel et riktig bilde av en jevn og tøff kamp i godt tempo.

2. omgang startet litt som første med masse dueller, men etter de 10 første minuttene begynte Fagerborg gradvis å feste et grep på kampen. Oppegård ble presset bakover og vi kom nærmere og nærmere det første målet. Lars fikk en gylden mulighet som keeper så vidt fikk noen fingre på. Bakka ble så spilt fri foran mål, men avslutningen gikk utenfor. Oppegård fikk også noen muligheter på kontringer der det meste dreide seg om deres høyrekant. Skuddene gikk stort sett rett på Jakob eller utenfor. 20 min før slutt kom 1-0 scoringen. Opprulling på høyre, inn i midten, videre til venstrekant som la inn på Petters hode og kontant i nettet fra 8 meter. Klassemål etter 7-8 raske trekk i laget. Oppegård virket litt sjokket etter dette og vi fortsatte den intense jobbinga. Gunstige brudd høyt i banen og vi fikk mange gode overtallsituasjoner. I det 80 min kommer så Vedran fri på høyrekant og la inn til Eirik som denne gangen satte ballen kontant i mål på halv-volley fra straffemerket. En siste sluttspurt fra Oppegård gav dem til slutt et straffe av den billige sorten noen minutter før slutt. Den ble satt i mål og dommeren la til masse tid- der vi vel var nærmest de store sjansene på meget gunstige overgangsituasjoner. Det hele endte lykkelig med 3 velkomne bortepoeng.

Selv om det ble spennende på slutten var dette en god kamp fra vår side. Vi holder tett bakover nesten hele kampen mot et aggresivt og bra Oppegårdlag. Viser stor vilje i duellspillet og klarer utover i 2. omgang å sette hverandre opp for store sjanser med få touch og slippe ballen videre til riktig tid. Vi viser dermed stor fremgang i det som har vært vår største svakhet. Begge målene kom etter raskt pasningsspill og ikke etter kræsj og bang fotball som har preget oss en del. Det gleder. Med enda litt bedre presisjon på slutten hadde vi kontret inn 3-0 før Oppegård fikk sitt billige straffespark. Uansett- Fagerborg viser stigende formkurve.

Serien fortsetter å være rekordjevn og det blir et bikkjeslagsmål de neste 7 ukene før plassene er fordelt. Her er det liten forskjell på topp og bunn, slik at den som ender på topp til slutt vil være godt forberedt på nivået over i 2014.