Uavgjort med 3-3 borte mot Grei

Postet av Fagerborg Ballklub den 9. Okt 2013

En dårlig 1. omgang med 1-2 til pause ble fulgt av en god 2. omgang med vedvarende trøkk mot Grei målet. Trøkket ble belønnet med 3-2 ledelse i det 38. min, men i siste ordinære minutt (44. min) fikk Grei utlikningen på en døball og selv om vi heiv frem alt vi hadde fikk vi ikke flere mål. Uavgjort borte mot Grei var opprinnelig det vi trengte for å kunne kontrollere dette helt inn mot en seriefinale mot Oslojuvelene på Frogner stadion. Det at Teisen ble strøket og deres 18 spilte kamper ble strøket og tabellen rekalkulert endret dette, slik at 1 poeng ble 2 for lite. Med andre ord en uke med marginer i mot.

Fagerborgs lag: Jakob- Mads, Bendik, Vegard H, Erik- Tor, Andrés, Mats, Terje- Vegar E, Lars K. Innbyttere: Vedran.

De fleste midtbanespillerne var utilgjengelige til kampen av ulike årsaker (skader og karantene). Vi var derfor tvunget til å legge om- og garderte litt mer defensivt med å kjøre 4 på midten med Lars K og en forkjølet Vegar på top. 1. omgang var dårlig- vi får ikke nok trøkk i spillet vårt. Er generelt for sent opp i ballfører og er ikke tette nok. Offensivt ble det slått for mye langt med dårlig presisjon og svake forflyttinger rundt duellen. Omgangen er jevnspilt der sjansene kom først etter en halvtime. Lars setter en i stanga. Like etter er vi for slappe i presset og en Greispiller får avansere helt inn i boksen og avslutningen sitter nede i hjørnet. 3 min før pause utlikner vi med Lars etter at Tor kom forbi på kant. I det 44 min bommer vi igjen stygt på en presssituasjon og en avslutter fra 25 meter sitter i vinkelen. 1-2 til pause og flest store sjanser til Grei.

I 2. omgang trøkker vi hjemmelaget bakover med mye større intensistet og fysikk. Vi skaper farlige situasjoner på døballer og lange baller, men sliter med å spille oss frem til sjanser via kombinasjonsspill. Andrés trøkker inn 2-2 midtveis alene da han vinner en rekke dueller mot 3 Grei spillere inne i boksen- viste enorm vilje hele kampen. Vi fortsetter kjøret, får annulert et mål før Lars K igjen vinner en hodeduell og vi leder 3-2 med 8 min igjen. På slutten blir vi mer forsiktige og Grei får noen nestensjanser før utlikningen kommer i siste spilleminutt. Først et undøvendig frispark på midtbanen. Vi taper så først en hodeduell i egen boks, ballen detter ned på et Greibein som sender av sted et skudd som Jakob redder. Returen fanger vi heller ikke opp og dermed ble det poengdeling for oss og et Greilag som kjempet hardt og godt helt ut.

Det er klart at tabellendringen og de mange forfallene preget oss, men vi leverer tross alt en god 2. omgang med bra trøkk. Grei var bra og på ingen måte sluttkjørt. Motivasjonen deres lå nok i å vise at deres tabellsituasjon sier lite om kvalitetene de har. Vi har slitt i hele år på bortebane og har til slutt ikke nok marginer med oss til å ta hjem de 3 poengene vi så sårt trengte.

Oldenborg vant sin kamp igjen og ser ut til å seile inn til opprykksplass nr 5 (3 avdelingsvinnere+ 2 beste toerne). "Finalen" mot Oslojuvelene blir da ikke så viktig for oss og vi får vurdere å opp-prioritere KM finalen til onsdag for Fagerborg 2, slik at det blir vår hovedkamp neste uke. Vi vil jo ha med minst et trofe inn i 2014 (Fagerborg 100 år).