Seriemestere med 11 strake seire på Frogner stadion i 2013

Postet av Fagerborg Ballklub den 15. Okt 2013

Fagerborg tok tirsdag sin 11 strake seier på Frogner stadion i årets sesong. Til tross for at vi poengmessig har tatt flest poeng i 4. div avdeling 1 blir det ikke noe opprykk med Teisen strøket (2 runder før slutt). Seieren i seriefinalen var velkommen og hadde fortjent champagne, men med opprykket fratatt på en måte som de fleste vel synes var unfair, var bismaken litt for stor til å sprette den. Kampen var tett og etter hvert preget av at OJ måtte jage seieren. Vi forsvarer oss godt og drar i land seieren med målet som Andres satte inn midtveis i 1. omgang.

Fagerborgs lag: Jakob- Mads, Bendik, Vegard H, Erik- Mats, Kim, Eirik- Andrés, Lars K, Vegar E. Innbyttere: Terje, Vedran og Tom Ø.

Vi var avhengige av hjelp for å rykke opp, men vi var bare avhengige av oss selv for å vinne over Oslojuvelene og bli avdelingens beste lag. Fokus lå derfor der. Fulltallig tropp med 18 mann, og bare Petter og Lars Jakob manglet av de største kanonene våre. Kampen startet tett med masse dueller og det var tydelig at det var 2 gode lag ute på Frogner stadion. OJ holdt mest på ballen mens vi var mest direkte. Den første store sjansen fikk Fagerborg etter ca 10 min da Andrés ble spilt fri i bakrom, men avslutningen gikk like over. OJ fortsatte med mest initiativ men vi var mer farlige på våre forsøk. Målet kom etter ca 22. min igjen da Andrés ble frispilt på høyrekant og alene med keeper satt ballen nå i mål. Den første halvtimen holdt vi motstanderen på god avtstand til mål, noen innlegg fikk de men vi ryddet godt unna. OJs største sjansene fikk de 5 min før pause da Jakob var utenfor 16 og i en duell falt han, OJ fikk satt ballen i mål men dommer annulerte. Den nøytrale tilskuer vil nok si at vi der hadde marginene med oss. 0-0 til pause.

I 2. omgang var fokus å ligge kompakte. OJ trillet ball, mens vi jobbet knallhardt i ledd. Den første halvtimen holdt vi dem på god avstand. De lange oppspillene ryddet vi greit unna. Farligst ble de da de kombinerte på vår høyreside og kom seg ned til dørlinja med påfølgende innlegg. 10 min før slutt kom den store sjansen til utlikning. Et for svakt tilbakespill ble fanget opp, spissen fikk rundet keeper, avsluttet (i nettveggen) samtidig som han datt i duellen. OJ ropte febrilskt på straffe, men igjen hadde vi marginene med oss. Kunne ha blitt straffe der, men spissen fikk avsluttet før duellen- så heller ikke noe å si på at dommeren overså situasjonen. På slutten flyttet OJ frem en midtstopper- og med 3 mann bak åpnet det seg opp enorme muligheter for kontringer. Kontringsmulighetene kom, men vi blir ikke nøyaktige nok. På overtid fikk OJ et billig frispark på 17 meter. Avslutningen satt på innsiden av stanga, men på Frogner Stadion i 2013 gikk ikke ballen over linja og Fagerborg vant seriefinalen mot Oslojuvelene. En helhjertet jubel over seieren varte ikke lenge i visshet om at Kolbotn hadde vunnet sin kamp og dermed (med god hjelp fra Teisen), tatt opprykksplassen. Vi gratulerer dem.

Etter en svært trøblete start på sesongen, med mange nøkkelspillere ute av form, har vi fra midten av mai vunnet (siste 17 kampene) 13, 2 uavgjorte og tapt 2. Vi har vært svært flinke til å vippe jevne kamper i vår favør. Vi har sluppet inn lite mål (minst i avdelinga), men har også scort svært lite mål- tabellposisjonen vår tatt i betraktningen. Vi har fremstått som et hardtarbeidene lag i god fysisk form, men som lite samspilte offensivt og der ligger det største forbedringspotensialet. Alt i alt, en meget god sesong, bismaken tatt i betraktning.

Teisen endelik- fikk da direkte påvirkning på opprykket i avdelinga. I bunnen ble også tabellen endret helt og Vollen tapte 6 poeng. De kan fortsatt redde plassen dersom Romsås holder seg i 3. div. Vi får håpe at ikke feil lag rykker ned også. Vi får også håpe at nok klubber ser at reglene er urimelige for de lavere divisjonene der det hvert år er lag som trekker seg når alt håp er ute. Muligens er dette et Oslofenomen, men straffen for å trekke laget er alt for liten med å settes ned 1 divisjon. Det er også helt urimelig at resultatene for alle spilte kamper blir strøket- de er tross alt spilt med 2 lag og dommertrio til stede.

Et forslag kunne være at dersom et lag forsvinner ut etter at 2/3 av sesongen er spilt (før det har de fortsatt mulighet for å holde seg) blir alle resultater stående og de resterende satt til 0-3. For de kretsvise divisjonene kan et lag utebli 2 ganger, men den 3. gangen blir de strøket, mottar en pen bot og satt ned på laveste nivå i divisjonssystemet. Det må svi å gi blaffen i Fair Play.

Dersom Teisen ikke hadde møtt til siste seriekamp, ville de også blitt strøket. Fagerborg hadde feiret opprykket på Frogner stadion, mens Kolbotn ville ha rykket opp 3 dager etter serieslutt. Sikkert til glede for noen, men svært urimelig for en del andre.