Storseier 5-1 i generalprøven borte mot Ready

Postet av Fagerborg Ballklub den 10. Apr 2014

Fagerborg leverer en solid kamp med hele 5-1 mot et godt Ready lag. Resultatet er flatterende ut i fra spill og sjanser da dette var en tett, jevn og tøff kamp med godt trøkk helt til 4-1 ble kontret inn 8 min før slutt. 1-1 til pause. Ready har vært ubeiseret i årets treningskamper og Fagerborg viser da styrke 2 uker før seriestart mot Hammersborg. Hos bookmakerne (med inngående kjennskap til nivået i norsk 4.div) har jo Hammersborg nå plutselig seilt opp som den store seriefavoritten.

Fagerborgs lag: Jakob-Vedran, Ole Marius, Eirik G, Wold- Andreas S, Eirik B, Petter, Kristoffer, Preben- Lars K. 2. omgang: Andreas M, Erik og Martin.

Fortsatt sterke navn som måtte melde forfall og vi må bruke noen spillere ute av posisjon. Vi visste at vi ville møte et godt lag og kompakt spill var det vi skulle trene på, samt fylle på raskt og ta vare på kula når vi vant den. Det første lyktes vi bra med i 1. omgang. Vi er kompakte og hindrer baklengs til tross for at Ready fyller på med mye folk, bra tempo, doblinger på kant og skaper noen gode situasjoner uten å vise kliniske avsluttninger. Fremover mangler vi litt gode løp og presise pasninger slik at her ble det mye balltap. Ready går opp i 1-0 etter 40 min etter et innkast der vi er sløve og ikke følger folk. 2 min senere blir det balanse. Presis ball ut på kant i rom foran mann (Vedran) på løp, mann (Vedran) slår så et presis og hardt (nydelig) innlegg foran mål  (bak backfirer men i god distanse fra mål) der Lars K enkelt header i lengste. 1-1 til pause i en tett og tøff omgang der Ready var det førende laget.

3 bytter i pausen og omstilling. Vi er heldige og får 2-1 etter få minutter på en korner der Eirik G krangler ballen i mål. Kampen åpnet seg så opp vi er nå farligere på angrepene våre. Større rom på midten og større avstander taklet vi bra så lenge lagdelene fortsatt var kompakte rundt ballførerne og rundt egen 16 meter. Etter 15 min får vi rommene vi søkte etter og Wold blir frispilt i bakrom. Trommestikkerne rundet keeper og 3-1. Vi blir fortsatt presset lave etter dette, men mye langballer mot våre duellsterke forsvarsspillere ryddet vi greit unna og den ene store sjansen (etter en kraftig dytt i Eriks rygg) gikk via Jakobs hender, tverleggen og til korner. 8 min før slutt kontrer vi inn 4-1 der Kristoffer fikk gledetn med å putte den inn. 3 min senere ny kontring og Preben ble målscorer nr 5 i kveld. Ready hadde da gitt opp og det kunne raskt blitt flere, uten at det hadde gitt et helt riktig bilde av kampforløpet.

En tett og tøff kamp der alle dueller hadde intensitet. Dette minnet om gode, gamle 3. div den gang menn var menn og gav et realistisk bilde av hva vi vil møtte i serien mot MS, Holmlia og andre gode lag. Vi følger kampplanen, lyktes med det vi skal og skaper situasjonene vi ønsker. Da ser vi gode ut. Vi har en del X-faktorer å spille på. Det gjenstår da å se om vi takler andre kampscenarioer like godt i serien. De kommer nemlig! Til tross for resultatet så Ready like gode ut som mange av de 3./gode 4.div lagene vi har møtt i vinter. Det er lurt av oss å ha en god porsjon ydmykhet da marginer og tilfeldigheter påvirker kampforløp og resultater innimellom like mye som hardt arbeid!